7. kapitola

Stránka 2 z 8

Odlišuje se film od vašich představ získaných z filmových políček? Všímejte si, jak do vyznění filmu promluvila zvuková složka: dialogy, ruchy, absence hudby. Jak na vás působil chlapcův pohyb v druhém záběru? Vadilo vám, že se velikost záběru nemění? Jak autor pracuje v průběhu filmu s napětím? Jaké je podle vás hlavní téma filmu, zkuste stručně odvyprávět příběh filmu.

Filmová políčka vyskládaná takto za sebou nám toho moc neřeknou třeba o délce záběru. A tak až po zhlédnutí filmu víme, že nejvíce se toho „odehrává“ v druhém záběru, který zabírá většinu délky filmu.

Bez zapojení hudby se v nás posiluje divácký dojem, že jde opravdu o celkem běžný záznam všední události. Jako kdyby někdo jen postavil kameru na stůl a zapnul nahrávání. Jelikož jde o statické záběry s minimem akce uvnitř obrazu, řadu informací o událostech i prostředí a atmosféře se dozvídáme právě prostřednictvím dialogů a ruchů.

Chlapcův pohyb v druhém záběru jednak vypovídá o vývoji příběhu (otevírá sousedovi, obléká se a chystá do školy, snídá), jednak s tím, jak vychází ze záběru, si děláme aspoň orientační představu o dalších pokojích v bytu (chodba, ložnice, koupelna).

Neměnná velikost všech záběrů, především ale druhého, dlouhého záběru, nás nutí soustředit se více na dění v záběru. Máme čas si podrobněji prohlédnout celou místnost, ve které se většina děje filmu odehrává.

S tím souvisí i to, jak je budováno napětí. Od úvodního záběru nedokouřené cigarety je v nás vyvoláváno tušení, že matka z nějakého důvodu narychlo byt opustila. S chlapcovým prudkým vyhlédnutím z okna a úprkem dolů na dvorek pod okno se napětí ještě stupňuje, protože se obáváme, že dole na zemi zahlídl nehybné tělo své matky. Toto podezření se naštěstí nepotvrdí, její osud přesto zůstává záhadou – i když nejpravděpodobnějším vysvětlením bude, že musela z nějakého důvodu rychle odběhnout (vyzvednout zásilku na poště, věci v čistírně, na které zapomněla atd.).
Hlavním tématem filmu je právě náhlé zmizení matky a vysvětlení, která se divákům nabízejí. Jde o svého druhu miniaturní drama s drobnou záhadou, které nás ale nutí i přemýšlet o jiných věcech – třeba jestli má rodina finanční problémy, když neplatí včas nájem, nebo jestli matka opravdu nechává svého syna bez vysvětlení takto samotného často a co to o ní vypovídá.

Stránka

Kontaktní osoba

Jan Černík | jan.cernik@upol.cz

Podporují nás

Michal Šašek

Dárcové na Donio