7. kapitola
Před samotným natáčením filmaři vezmou literární scénář a vepisují ještě ke každé scéně poznámku o místu a denní době události a ke každému záběru informaci o velikosti, případně dalších specifikách záběru. Scénář není literární povídka. Není zde prostor pro jakýkoliv popis, který divák ve filmu neuvidí. Nyní si zkusíme scénář k filmu Okno rozdělit do scén a záběrů – dělá se to takto:
INTERIÉR, KUCHYNĚ – RÁNO
CELEK (dlouhý záběr):
Ozývá se střídavě zvonění na zvonek a důrazné klepání na dveře bytu. Honzík vychází z kuchyně dveřmi napravo od kamery.
Zaslechneme, jak M.O. (mimo obraz) otevírá dveře. Za nimi stojí Domovník.
DOMOVNÍK (přátelsky)
Nazdár, je mamka doma?
Honzík mlčí a neodpovídá.
DOMOVNÍK (zvědavě)
A nemá tě zrovna vzít do školy?
Honzík jen zabroukáním vyjádří, že neví.
DOMOVNÍK
Dobrý, tak až bude zase doma, tak jí prosím tě vyřiď, že je už potřeba zaplatit nájem. Dobře?
Chvíle ticha a pak se ozve zvuk zavíraných dveří.
Věříme, že dál už si se zadaným úkolem poradíte sami. Nebo můžete zkusit do podoby technického scénáře převést scénu ze svého oblíbeného filmu. Stačí vždy uvést velikost záběru, kde a kdy se odehrává a popsat slovy to hlavní, co se v záběru děje, a co postavy říkají.