6. kapitola
Různá vyprávění se mezi sebou liší.
- Jak se liší vyprávění v knize, v televizním seriálu a na sociálních sítích?
Charakter média do značné míry ovlivňuje a určuje podobu vyprávění. V psaném/tištěném textu jsou informace o příběhu předávány především prostřednictvím slov. O tom, jak vypadá prostředí příběhu a postavy, se dozvídáme ze slovních popisů. Takový popis už z povahy věci nemůže být úplný a zbývá tak spousta prostoru pro naplňování „volných míst“ fantazií čtenáře. Promluvy postav sice jsou prostředkovány přímo, opět ale postrádáme úplné informace o barvě hlasu, hlasitosti, intonaci atd. Prozaický text navíc nenese často ani zpřesňující informaci o rychlosti promluv a jejich vzájemné návaznosti.
Audiovizuální formát, jako je seriál, vyjadřuje příběh prostřednictvím obrazů a zvuků, mezi kterými stěžejní místo zaujímá slovní vyjádření. Typické pro seriály, nejen v televizi – původně tento formát vznikl v novinovém tisku –, je záměrná neukončenost vyprávění na pokračování. Primárním zájmem tvůrců seriálů často je co nejvíce oddalovat definitivní uzavření hlavního příběhu, dokud je ze strany diváků o seriál zájem, a je tedy komerčně úspěšný.
Vyprávění na sociálních sítích může nabývat různých podob, od čistě textového přes textově-obrazové až po audiovizuální. Typické je pro něj větší míra vzájemného ovlivňování mezi účastníky vyprávění navzájem, se kterým vypravěči počítají, často k němu i záměrně vyzývají. Pro sociální sítě je rovněž typické, že se v nich může prolínat smyšlené vyprávění a skutečnost. V rámci snahy o zaujetí co největšího počtu uživatelů se autoři příspěvků mohou snažit o potlačení nudných projevů a zdůraznění něčeho co přitáhne pozornost. - Kdo uspořádal informace do podoby vyprávění v knize? A kdo v seriálu a kdo na sociálních sítích?
V knize je tvůrcem vyprávění spisovatel, v seriálu nejčastěji producent spolu se scenáristou (taky bývá seriál označován jako producentsko-scenáristických formát). Na sociálních sítích jsou to uživatelé zapojující se do komunikace. - Liší se naše očekávání u knižního a seriálového vyprávění?
Obecně lze očekávání odlišovat podle několika kritérií: a) při četbě si tempo a čas vnímání regulujeme více sami než při sledování seriálu, b) knihu, i v případě, že se jedná o díl z rozsáhlejší série (např. fantasy nebo sci-fi), vnímáme více jako příběhově uzavřený celek než v případě epizody seriálu, kde je pocit „trvalé“ neukončenosti součástí zážitku, c) vnímání se může více lišit i situačně – při sledování epizody seriálu můžeme vykonávat i jiné činnosti (typicky žehlit nebo třeba se zapojovat do konverzace na sociálních sítích prostřednictvím chytrého telefonu), četba knihy od nás vyžaduje větší míru soustředění na samotnou činnost. - Očekáváme, že se setkáme s příběhy na sociálních sítích?
Jedná se o tzv. otevřenou otázku. Ale jistou odpověď nám dávají sami provozovatelé sociálních sítí, protože třeba na Facebooku nebo Instagramu se setkáme s formátem označovaným jako „story“ (příběh). Na druhou stranu sociální sítě nevytvářejí primárně dojem, že se na nich setkáme s vyprávěním a nejčastěji jsou inzerovány jako komunikační platformy. I z toho důvodu jsou v případě sociálních sítí vyprávěcí techniky potenciálně nebezpečné, protože s nimi uživatelé předem nepočítají. Snahy o přikrášlení skutečnosti či propagaci nějakého názoru mohou být při nečekaném použití vyprávěcích strategií o to účinnější.