4. kapitola
Jak se v malířství pracuje se světlem?
- Prohlédněte si pozorně obraz. Projděte si každý detail. Je tento obraz podle vás něčím výjimečný?
Jde o rozměrné plátno (363 x 437 cm). Na obraze se objevuje široké spektrum barev, od těch nejtmavších (černých) až po nejsvětlejší (takřka bílé). Původně se ale nejednalo o noční výjev, tento dojem vznikl v důsledku tmavého nátěru, kterým byl obraz později pokryt. V nedávné době byl obraz uveden do původní podoby – nyní už můžeme vidět, že zachycuje denní výjev. Umná práce s kontrastem tmy a světla umožnila malíři výjimečně ztvárnit plasticitu postav a dramatičnost výjevu. - Rembrandt dostal zakázku na velký skupinový portrét. Ale namaloval jej na svou dobu docela netradičně. Dokážete popsat, co obrazu dodává pohyb a dynamiku?
Postavy jsou zachyceny v pohybu způsobem, jak toho dnes už snadno dosáhneme fotografií. Svým způsobem jde o dokumentární výjev spíše než o stylizovaný portrét nebo scénu. Kompozice přitom pracuje umně s prostředky perspektivy a využívá kontrastních kvalit světla a stínu. - Rembrandt byl mistrem šerosvitu. Jak pracuje se šerosvitem konkrétně na tomto obraze?
Světlo je zaměřeno na postavy, zejména na jejich obličeje, v nichž jsou čitelné všechny detaily. Platí to především o ústředních postavách v popředí. Naopak pozadí obrazu, ale i okolí postav v pozadí tone spíše ve stínu. - Jako umělec nebo umělkyně jste dostali za úkol namalovat obraz podle skutečných modelů. Jak byste si připravili ateliér? Kam byste umístili světla, aby byl světelný efekt podobný jako na obraze?
Nejlépe než vůbec přistoupíte k malování bude dobré si nejdřív vyzkoušet takovou scénu jen zasvítit. Potřebovat budete místnost, kterou můžete dle libosti zatemnit, a několik světelných zdrojů, ideálně lampy. Úpravou jejich umístění můžete zkoušet, jakého efektu dosáhnete. - Setkali jste se s dalšími společnými znaky různých umění i v jiných kapitolách této knihy?
O společných znacích filmu a dalších umění si můžete přečíst třeba zde.