3. kapitola
Jak se v malířství zachycuje pohyb?
- Co umístil malíř do popředí obrazu a co do pozadí? Kam až v něm dohlédnete a co v dálce vidíte?
Nejblíže malíři, a tedy na nejviditelnějším místě, jsou právě tanečníci. Až kus za nimi se nachází rozložitý strom, který tvoří první přirozenou kulisu scény. V pozadí vidíme několik dalších stromů a v mírném zákryvu nějaké sídlo. Daleko na horizontu je pak vidět mírně zvlněný profil krajiny. - Pokud načrtnete kolem tančících postav pomyslnou linku, jaký geometrický útvar vám vzniklý tvar připomene?
Pokud propojíme dva krajní body výjevu tančících osob nalevo a napravo a směrem šikmo dolů povedeme přímky podél obvodu těl, vznikne nám trojúhelník, tedy formát uspořádání volený často k vyjádření perspektivy.
- Budova v pozadí má stejně jako většina staveb čtyři obvodové stěny. Kolik z nich na obraze vidíte? A proč? Lidé jsou normálně menší než domy. Proč to na obraze neplatí?
Vidíme jen 2 ze 4 stěn. U čtyřstěnných objektů v trojrozměrné realitě ani víc vidět nemůžeme.
Relativní velikost objektu nebo postavy na obraze závisí na jejich vzdálenosti od místa, ze kterého je obraz pořizován. Řečeno jednoduše, platí zde nepřímá úměra – čím dále se objekt nebo postava od pozorovatele nachází, tím menší mu připadá. - Některé objekty na obrazu nevidíme celé (stromy nebo psa), přesahují mimo rám obrazu. Jde o chybu, nebo to malíř takto namaloval záměrně?
Objekty přesahující mimo rám obrazu posilují v divákovi vědomí, že svět obrazu se neomezuje jen na prostor vymezený okrajem. - Jelikož se jedná o venkovní výjev, autor se snažil v něm zachytit přirozené, sluneční světlo. Dokážete z obrazu vyčíst, jaké počasí na místě během tance venkovanů vládne?
Vidíme podmračené nebe a světlo, které na postavy dopadá, je mírné, měkké. Žádná část obrazu není vystavena ostrému světlu ani v hlubokém stínu. Dá se tedy předpokládat, že ve scéně v obrazu převládá počasí, které bychom mohli označit jako „mírně zataženo“.