8. kapitola
V souvislosti s filmovými scénami rozhovorů se mluví o pravidle osy. Osou se rozumí pomyslná spojnice mezi dvěma postavami, které se spolu baví. Filmaři se většinou snaží o to, aby se s kamerou pohybovali pouze na jedné straně osy. Napadne vás, proč většinou nechtějí osu překročit? Jak by na vás působil rozhovor, kdyby se v něm střídaly jen záběry z pozic označených v nákresu jako 2 a X?
Pravidlo osy slouží k úplně základnímu zachování divákovy snadnější orientace při snímání rozhovoru (minimálně) dvou osob v oddělených záběrech. Jednoduše, při zachování pravidla osy a snímání ze stejného bodu, vidíme, že pohled jedné postavy směřuje zleva doprava a druhé zprava doleva, tudíž se na sebe dívají a dojem standardně vedeného rozhovoru se utváří a přetrvává. Při porušení pravidla osy může být divák dezorientovaný, neschopný si v prostoru s pomocí oddělených detailnějších záběrů postavy ukotvit.