6. kapitola
Vymyslete krátký rozhovor dvou postav, aby působil přirozeně. Můžete se inspirovat v následujících situacích.
Šéf dává výpověď zaměstnanci
Šéf: Ahoj Marku, potřeboval bych s tebou mluvit o tvé práci. Sedni si, prosím.
Zaměstnanec: V pohodě, co se děje?
Šéf: V poslední době jsme si všimli několika problémů, které se opakují, a bohužel, přestože jsme to řešili, situace se nelepší. Myslíme si, že bude nejlepší, když se domluvíme na ukončení tvé pracovní smlouvy.
Zaměstnanec: Cože? Já vím, že poslední dobou to nebylo úplně ideální, ale snažil jsem se to zlepšit.
Šéf: Chápeme, že každý má své potíže, ale potřebujeme tým, který funguje bez problémů.
Zaměstnanec: Ale to nemůžete. Mám malé dítě, manželka je nemocná a platíme vysokou hypotéku. Tohle nás zničí!
Šéf: To mě mrzí, ale už jsem se rozhodl. Doufám, že najdeš novou příležitost, která ti bude vyhovovat lépe.
Zaměstnanec: (naštvaně bouchne dveřmi)
Otec vysvětluje dětem, jak správně větrat v zimě
Otec: Děti, musíme si promluvit o něčem vážném. Je mi líto, ale takhle to dál už prostě nejde. Teď, když začíná zima, a v současné geopolitické situaci je nejvyšší čas… Vysvětlíme si, jak správně větrat.
Syn: Jak jako větrat? Už teď je tady taková zima, že musíme doma chodit ve svetru.
Otec: Předně je potřeba si uvědomit, že větrat se musí. Jinak by se nám doma udělala plíseň. Na druhou stranu musí mít větrání svoje pravidla. Nemůžeme mít okna dokořán a k tomu zapnuté topení, protože bychom se nedoplatili.
Dcera: Takže máme větrat, ale nemá být otevřené okno?
Otec: Ale ne. Větrat se bude, ale krátce a efektivně. Žádné okno na větračku na půl dne. Otevřeme celá okna, ať to luftuje. Stačí deset minut. A taky nezapomeňte vypnout termostat, aby nezačal topit jako o závod.
Syn: Ale na termostat jsi nám zakázal sahat.
Otec: Nikoliv. Jen jsem vám zakazoval měnit nastavení teploty. Při větrání musíte termostat vypnout a pak zase zapnout.
Učitel se domlouvá s dětmi na podobě školního výletu
Učitel: Dobrý den, děti! Mám pro vás dvě skvělé zprávy. Pojedeme na školní výlet.
Žák 1: Super!
Žák 2: Paráda!
Žák 3: A co ta druhá zpráva?
Učitel: Ta druhá zpráva je ještě lepší. Výlet si naplánujete sami.
Žák 1: To zní fakt úžasně…
Učitel: Že jo? A když nic nenaplánujete, tak se nikam nepojede.
Žák 2: Nebojte, to bude zábava. Můžeme si naplánovat, cokoliv se nám bude líbit.
Učitel: Jistě. Cokoliv. Jen to musí být bezpečné, v souladu se školním řádem a zákony České republiky, musí to být finančně dostupné pro všechny žáky, musí se tam dát dojet hromadnou dopravou, mělo by to mít vzdělávací charakter a musíte se termínově vejít do prvního týdne v červnu. Ale jinak máte naprostou volnost. Otázky?