6. kapitola

Stránka 5 z 9

Vzpomeňte si na svůj oblíbený film: Jak by vypadalo jeho schéma vyprávění? Kdy v něm napětí stoupá a kdy klesá? Vrací se postavy do počátečního bodu? Nebo se v průběhu jejich cesty všechno změní? Zkuste si schéma nakreslit.

Smyslem grafického znázornění filmu může být snaha o zpřehlednění jeho výstavby a zdůraznění konkrétního prvku. Na začátku snahy o grafické znázornění by tedy měl být nějaký konkrétní cíl.

Konkrétně v případě filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu (r.: Alfonso, Cuarón, 2004) můžeme sledovat spoustu věcí a každá snaha o grafické znázornění bude vypadat jinak. Ukážeme si tři – od nejjednodušší po komplikovanější.

Na tomto obrázku vidíme, že jsme si dobu trvání filmu znázornili úsečkou. Vlevo máme začátek a vpravo konec. Prostřední hodnota se nachází v 71. minutě filmu, kdy se Harry Potter naučí kouzlo „Expecto Patronum“. Toto kouzlo je pro film zcela zásadní, protože Harrymu pomůže jako ochrana před mozkomory a na konci filmu díky kouzlu zachrání svého kmotra. Z hlediska výstavby vyprávění je pozoruhodné, že se Harry kouzlo naučí skutečně uprostřed filmu. Šlo o záměr? A jak nám takové zjištění pomáhá k pochopení filmu.

U filmů, které mají komplikované vyprávění, nám může grafické znázornění pomoci zorientovat se v událostech. Ve třetím dílu Harryho Pottera můžeme v první polovině filmu zaznamenat několik stížností Rona, že se před ním Hermiona zjevila zničehonic. Ve druhé polovině filmu pak můžeme zaznamenat několik nevysvětlených událostí (např. kamínek, který zasáhne Harryho do hlavy před popravou Buckbeaka). Všechny tyto momenty nám mohou připadat jako chyby filmařů, ale to se změní ve 106. minutě, kdy Hermiona svým spolužákům odhalí, že dokáže cestovat časem. Následně se s Harrym přesouvá zpět do minulosti (přibližně do 83. minuty filmu) a znovu z jiného úhlu pohledu sledujeme nám už známé události.

Na posledním grafickém znázornění můžeme vidět pokus zaznamenat, jak se v průběhu filmu proměňoval vztah Harryho Pottera k Siriusi Blackovi. V prvních dvou třetinách filmu je kontinuálně budován negativní vztah Harryho k jeho kmotrovi. O postavě Siriuse Blacku se dozvídáme, že je vězeň, vrah a že chce Harryho zabít. To se změní přibližně na konci druhé třetiny. Během jedné scény se diváci i Harry dozvídají, že je všechno jinak. Sirius není Harrymu nebezpečný a jeho cílem je pomstít Harryho rodiče. Tento moment představuje restart pro jejich vztah.

Tak můžou vypadat jednoduchá schémata vyprávění ve filmu. Rezervoár možností tím ale není vyčerpán. Schéma by mohlo mít podobu mapy, na které bychom viděli, jak se Harry přesouvá z domu svého strýce přes ministerstvo kouzel až do Bradavic, a jak následně cestuje mezi Bradavicemi a Prasinkami. Případně bychom mohli sledovat osudy vedlejších postav, jako je Lupin nebo Snape.

Stránka

Kontaktní osoba

Jan Černík | jan.cernik@upol.cz

Podporují nás

Michal Šašek

Dárcové na Donio