01-05

Stránka 1 z 4

    1. Na začátku ukázky si kluk bere fotoaparát. Bude s ním fotit, nebo natáčet video?
      Chlapec v ukázce se chystá natáčet. Jako kameru už dnes můžeme použít i fotoaparát, ale třeba také mobilní telefon.

    2. Hned druhý záběr v pořadí je natočený z pohledu jedné z postav. Podle čeho to poznáme?
      Že je záběr natočený z pohledu jedné z postav, poznáme podle toho, že pohyb kamery zpoza sloupu připomíná zvídavé vykouknutí, následný pohyb směrem k jedné z postav je natočen tak, aby divák poznal, že kameru někdo nese (tato technika se někdy označuje jako ruční kamera). A kdybychom si i přes tyto indicie nebyli úplně jistí, naše tušení potvrdí následující záběr, tzv. protipohled, který nám ukáže postavu, z jejíhož pohledu byl předchozí záběr natáčen.

    3. Dva kluci s fotoaparáty stojí proti sobě a my se střídavě díváme na jednoho a pak na druhého. Věděli byste, jak něco takového vytvořit? Třeba jen s pomocí mobilního telefonu?
      Vytvořit něco takového ve střižně je celkem jednoduché, potřebujete vlastně jen dva záběry natočené z pohledu dvou proti sobě stojících postav a ty pak rytmicky na sebe nastřihávat. Bez užití střižny se dosahuje takového efektu obtížně, ale jde to. Stačí stát proti sobě a fotoaparát, nebo třeba mobilní telefon si vzájemně předávat a natáčet krátké úseky. Výsledný „film“ si pak můžete hned rovnou přehrát. Schválně, zkuste si to!

    4. Ani jeden z kluků nemá kameru přiloženou k oku, ale při natáčení ji drží ve výšce prsou a kus od těla? Proč? A jak je to možné?
      Digitální fotoaparáty, jaké používají postavy ve filmu, už dnes běžně mají displej, na kterém vidíte to, co zrovna natáčíte. Představit si to můžete jako obrazovku mobilního telefonu. Dříve měly fotoaparáty, ale i kamery jen tzv. hledáček, kterým jste nahlíželi přímo do optické soustavy zařízení zobrazující zachycovaný obraz.

    5. V druhé části ukázky zaznívá hlas mimo obraz (tzv. voiceover), kdo promlouvá a ke komu? Koho oslovuje?
      Promlouvá postava, která se objevuje i přímo v obraze. Jde o tzv. flashback, kdy se nám v krátké scéně ukazuje událost, která se stala v minulosti. Tady komentář mimo obraz slouží mimo jiné k tomu, aby se nám vysvětlilo, co zrovna postava provádí a jaké motivace ji vedou k tomu, co právě dělá. Vlastně tím omlouvá nemorální chování, protože krade rodičům peníze.

Stránka

Kontaktní osoba

Jan Černík | jan.cernik@upol.cz

Podporují nás

Michal Šašek

Dárcové na Donio