03-03
-
-
Poznáte některé z přístrojů, které se v ukázce objevují? K čemu slouží? A co mají společného?
V ukázce vidíme přístroje a pomůcky, jako například bicykl neboli kolo, šicí stroj, fotoaparát, kameru/promítačku, mlýnek na kávu, čajovar, gramofon atd. Všechny nějakým způsobem usnadňovali (a usnadňují) a zpříjemňovali člověku život proti stavu před jejich vynalezením. Na kole se člověk dostane dále než pěšky, se šicím strojem dokážeme lépe a rychleji vyrábět a opravovat si oblečení, s fotoaparátem už nepotřebujete dobře kreslit (ale aspoň trochu fotit), když chcete obrázek věcí ze svého okolí, atd. -
Vidíte tam někde filmovou kameru?
V ukázce kameru nevidíme, zato na policích zahlédneme fotoaparáty, a především promítačky. -
Poznáte, o čem se dva muži v ukázce baví? Co je předmětem jejich řeči?
Dva muži mluví samozřejmě o filmech. Jak jejich názvy (třeba Opilcovo probuzení nebo Automobilem do San Franciska) napovídají, nepůjde úplně tak o filmy v podobě, jak je známe dnes. V době počátků kinematografie šlo zpravidla o krátké filmové útvary obsahující buď jednoduchý příběh (Opilcovo probuzení), nebo třeba záznam nějaké pozoruhodné události (např. nějaké oslavy, návštěva význačné osobnosti nebo i pozoruhodné cesty – Automobilem do San Franciska). -
Scéna je natočena na jeden záběr. Takto dlouhé záběry se ve filmech objevují jen výjimečně. Víte proč?
Natáčet dlouhé záběry, ve kterých se toho hodně děje, je náročné na přípravu i na samotné provedení. Že dojde v průběhu natáčení k nějaké chybě, která si vynutí celé to vše dělat znova, je mnohem pravděpodobnější než u krátkých záběrů. -
Dlouhý záběr můžeme rozdělit do dvou částí. O čem pojednává první z nich a o čem druhá?
V první části dlouhého záběru jsou nám ukazovány různé přístroje, některé související se záznamem a přehrávání obrazu i zvuku. V druhé části pak sledujeme dvojici mužů při rozhovoru, kterému jsme v první polovině dlouhého záběru jen naslouchali. -
Kde se děj ukázky odehrává, v jakém zařízení?
Ukázka se odehrává v kině. -
Kdo jsou ti „Báječní muži s klikou“, o kterých se mluví v názvu filmu?
Klikou v počátcích kinematografie točili kameramani i promítači – báječnými muži z názvu filmu jsou pak myšleni obecněji všichni, kteří propadli kouzlu umění pohyblivého obrazu a na jeho vzniku i rozšíření se aktivně podíleli. Všichni ti, co nebyli pouhými diváky.
-