Ropáci
Úvod
Krátký film Ropáci je originálním prostředkem, jak u žáků rozvíjet kritické myšlení a věnovat se tématům, jako je právě ekologie. Film, který kombinuje dokumentární formu s fikcí (tzv. mockument), umožňuje žákům nahlédnout na tato náročná témata z bezpečné vzdálenosti. Díky svému parodickému tónu a přesvědčivému zpracování podporuje film reflexi a diskusi.
Metodické tipy pro práci s filmem
Tento film lze využít v hodinách mediální výchovy, environmentální výchovy, výtvarné a filmové výchovy, přírodopisu a zeměpisu.
Mediální výchova
Před zhlédnutím:
Příběh „podvrhu“: Navrhněte žákům, aby si ve skupinách představili, že chtějí vytvořit vlastní „podvrh“ – například falešnou zprávu o nějakém smyšleném objevu ve škole nebo v okolí. Nechť promyslí, jaké prvky použijí, aby jejich příběh působil důvěryhodně (např. fotografie, „rozhovory“, citace „expertů“). Tato aktivita je nejen kreativní, ale také je citlivě uvede do tématu manipulace s informacemi.
Mapa důvěryhodnosti: Na velký arch papíru nakreslete mapu a nechte žáky, aby do ní zakreslili různé informační zdroje, které využívají (např. televize, sociální sítě, zpravodajské portály). Žáci mají za úkol označit, které zdroje považují za důvěryhodné a které nikoli, a své rozhodnutí zdůvodnit. Tato aktivita jim pomůže uvědomit si, že ne všechny zdroje mají stejnou váhu a že je třeba k nim přistupovat s kritickým odstupem.
Po zhlédnutí:
„Tvořivý“ brainstorming dezinformací: Vyzvěte žáky, aby ve skupinách brainstormovali nad tím, jak by mohla vypadat dezinformace o tématu, které se jich bezprostředně dotýká (např. známé osobnosti, populární sportovní tým, nová budova ve městě). Cílem je, aby si uvědomili, jak snadné je vymyslet a šířit lživé informace. Následně diskutujte o tom, jak se dá dezinformace odhalit a jaké to má důsledky.
Mediální analýza: „Pravda vs. Mýtus“: Připravte pro žáky výběr různých mediálních sdělení (např. krátké video, novinový titulek, fotografie s popiskem). Jejich úkolem je analyzovat tato sdělení a rozdělit je do dvou skupin: „Pravda“ a „Mýtus“. Musí své rozhodnutí zdůvodnit na základě prvků, které se objevují ve filmu (např. absence zdroje, emotivní jazyk, stylizovaný obraz). Tato aktivita podporuje kritické myšlení a schopnost rozpoznat manipulaci.
Debata o „mockumentu“: Uspořádejte ve třídě debatu, ve které se žáci zaměří na film jako na „mockument“. Mají za úkol diskutovat o tom, zda je taková forma etická. Může matoucí forma (mockument) sloužit k dobrému účelu, nebo by měla být média vždy naprosto transparentní? Tato aktivita vede žáky k hlubšímu zamyšlení nad odpovědností tvůrců a rolí médií ve společnosti.
Environmentální výchova
Analýza vizuálního stylu a symboliky:
Zrod ropáka: Zeptejte se žáků, jak ropáci vznikají. Diskutujte o tom, jak filmaři pomocí loutkové animace a makety krajiny vytvořili uvěřitelný svět. Proč si myslí, že se režisér rozhodl použít právě loutky, a nikoli například počítačovou animaci?
Ropáci jako metafora: Vyzvěte žáky, aby se zamysleli nad tím, co ropáci symbolizují. Jak film humorně, ale zároveň kriticky poukazuje na lidské chování, lhostejnost k přírodě a znečištění životního prostředí?
Výtvarná a filmová výchova
Příběh předmětu: Požádejte žáky, aby si přinesli starý předmět z domova a vytvořili pro něj fiktivní příběh z pohledu ekologie. Jak se vyrábí? Jak dlouho vydrží? Kde jako odpad skončí? Tato aktivita propojuje osobní předměty s ekologickým kontextem a podporuje představivost a empatii.
Scény ve stínovém divadle: Vyzvěte žáky, aby se vžili do role tvůrců stínového divadla. Ve skupinách si vyberou klíčovou scénu z filmu a pokusí se ji zinscenovat pouze pomocí siluet, stínů a světla. Tato aktivita je zaměřena na to, jak lze vyjádřit emoce a napětí beze slov, jen pomocí neverbální komunikace a světelných efektů.
Komentář v obrazech: Místo tradičního filmového eseje mohou žáci vytvořit sekvenci 3–5 fotografií nebo kreseb, které by vizuálně komentovaly jedno z hlavních témat filmu. K vizuálnímu komentáři mohou připojit krátký text, který vysvětlí jejich tvůrčí záměr.
Zvuková stopa znečištění: Přehrajte žákům vybranou scénu z filmu bez zvuku a nechte je vytvořit vlastní zvukovou stopu. Mohou použít zvuky z přírody (šumění vody, vítr) i zvuky industriální (vrčení motoru, pípání). Poté diskutujte o tom, jak zvuk mění atmosféru a jak film poukazuje na znečištění zvuku v přírodě.
Přírodopis a zeměpis
Od filmu k faktům:
Fiktivní vs. skutečná zvířata: Nechte žáky, aby ropáka popsali. Jaké má vlastnosti? Které skutečné zvíře jim připomíná a proč? Diskutujte o tom, co ropáci jedí a jak to souvisí s reálnými problémy znečištění.
Mapa znečištění: Vyzvěte žáky, aby se pokusili na základě filmu vytvořit fiktivní mapu výskytu ropáků v České republice. Z jakých míst by podle nich mohli ropáci vylézt? Z čeho usuzují, že by jim tam mohlo být dobře?
Tvorba a vlastní výraz
Vlastní „ropák“: Vyzvěte žáky, aby vytvořili vlastního ropáka z recyklovatelných materiálů (plastové láhve, plechovky, staré noviny apod.). Mohou si navrhnout jeho vzhled, „jídelníček“ a prostředí, ve kterém by žil.
Stop-motion animace s ropáky: Vyzvěte žáky, aby se vžili do role animátorů a vytvořili krátkou stop-motion animaci, která by ukázala „běžný den v životě ropáka“. Mohou použít ropáky, které si vytvořili, a zaměřit se na to, jak vyjádřit pohyb a příběh. Tato aktivita je zaměřená na experimentování s filmovými technikami a rozvoj digitálních kompetencí.
Komiks o ropácích: Žáci mohou ve skupinách vytvořit krátký komiks o ropácích, ve kterém by se zaměřili na to, jakým způsobem se ropáci „starají“ o životní prostředí.
Tvorba vlastního mockumentu: Rozdělte žáky do malých skupin a nechte je vytvořit scénář pro krátký mockument (falešný dokument) na libovolné environmentální téma, které je trápí (např. znečištění řeky, úbytek ptáků v jejich okolí apod.). Cílem je, aby si žáci vyzkoušeli, jak lze za pomoci filmových prostředků šířit myšlenky (nebo i dezinformace).
Téma a poselství filmu
Film Ropáci s nadhledem a humorem upozorňuje na ekologické problémy. Učí nás vnímat důsledky lidského chování na životní prostředí a ukazuje, že i složité téma se dá zpracovat s lehkostí a srozumitelně. Využitím tohoto filmu ve výuce pomáháte žákům rozvíjet kritické myšlení a ekologické povědomí, které jsou nezbytné pro jejich budoucí zodpovědnost.