Největší a nejviditelnější změnou v kurikulu vzdělávací oblasti Umění a kultura je ustavení dvou „nových“ oborů. Vznikly spojením těch tradičních (výtvarná výchova a hudební výchova) se třemi dříve doplňujícími obory (filmová a audiovizuální výchova, dramatická výchova, taneční a pohybová výchova). Co to znamená pro praxi? Do očekávaných výsledků učení (OVU), které jsou závazné, se tak promítají výukové cíle doplňujících oborů. V našem případě jde například o očekávaný výsledek, který stanovuje, že žák „užívá a kombinuje prostředky filmu s důrazem na vyprávění pomocí pohyblivého obrazu“.
Ano, ale jen v míře, kterou si sami určíte. Valná většina OVU je formulována tak, aby se daly naplnit výhradně výukou výtvarné výchovy. V řadě případů je filmová a audiovizuální výchova nabízena jako alternativa k tradičnímu pojetí, které nyní majoritně zajišťují aprobovaní učitelé výtvarné výchovy. Obdobně je formulovaná úvodní charakteristika vzdělávacího oboru v RVP ZV. Obecná vyjádření se zde opírají více o klíčové kompetence než o OVU, aniž by se hledala nějaká vzájemná pozice mezi oběma složkami oboru, nebo jejich podíl. Samozřejmě že v souvislosti s 1. stupněm se doslova zmiňuje význam „výtvarné zkušenosti a zážitků“ i „prostředky a postupy, vycházející především z výtvarného umění“. Naopak v charakteristice tematického okruhu Recepce a reflexe uměleckého díla můžeme implicitně číst pobídku zapojovat více prvky filmové výchovy v případě „setkání s uměleckým dílem“ i v důrazu na rozvoj „schopnosti reagovat i na jiná než umělecká díla“.
Revize RVP ZV nepřináší nějakou radikální změnu ve vzdělávací oblasti Umění a kultura, jak se nás občas někteří jedinci a média snaží přesvědčovat. Záležet bude – jako ostatně při tvorbě každého školního vzdělávacího programu (ŠVP) – výhradně na vás. Pokud jste učitelem/učitelkou výtvarné výchovy a chcete se věnovat převážně tomuto oboru, nic vám v tom nebrání. Splnit si ten nepatrný podíl výhradně filmovýchovných OVU zvládnete možná i sami. Nebo se obrátíte o pomoc na nás. V takovém případě není potřeba absolvovat žádnou zdlouhavou a komplikovanou průpravu.
Největší inovace u revidovaného RVP spočívá v mnohem větší šíři možností, jak si napsat ŠVP. Můžete dále vyučovat výtvarnou výchovu jen s povinně stanovenými prvky filmové výchovy. Také ale půjde mnohem snadněji do výtvarné výchovy více zapojovat prvky filmové výchovy – třeba této složce věnovat i jeden ročník výuky. Anebo při náležité důvěře ve svou odbornou průpravu i dostatek metodických a výukových materiálů se pustit přímo do výuky filmové a audiovizuální výchovy, s nezbytnými prvky výtvarné výchovy. To je ale spíš hudba (doufejme, že ne příliš vzdálené) budoucnosti, protože pro takovou výuku máme minimum adekvátně připravených učitelů.
Rádí vám pomůžeme s formulací ŠVP zohledňujícího zapojování filmové a audiovizuální výchovy. Ať už se snažíte naplňovat povinné minimum anebo zvažujete zapojovat do výuky prvky filmové a audiovizuální výchovy častěji. Pro tyto účely plánujeme také v dohledné době vypracovat modelová ŠVP samotného vzdělávacího oboru, a to právě ve více variantách. Výuku si ovšem musíte umět nejen takto kurikulárně naplánovat, ale také ji uspokojivě realizovat. I zde pro vás máme řešení. Tím jsou přípravné kurzy zaměřené na výuku filmové a audiovizuální výchovy právě v návaznosti na nové OVU. Seznámíte se s některými metodami filmové a audiovizuální výchovy, získáte cenné zdroje informací a výukových materiálů, které vypracovali experti na filmovou a audiovizuální výchovu.